Zabla & Kengyel

Dr. Gőblyös István lovakról, lovasoknak

Bazsinak

2016. április 23. 11:59 - patkószeg

Kedves Bazsi!

A Lovas Nemzet legutóbbi számában - egyébként igen igényes - írásod jelent meg Lovas művészet, lovak a levegőben címmel. Azonban tévedés az az állításod, hogy "Régebben a vágta lábsorrendjét a hatásosság kedvéért sokszor hibásan ábrázolták. Több képen metszeten láthattátok hogy a lovak nyújtott páros lábbal vágtáznak." Nem a hatásosság kedvéért ábrázolták így a lovakat, hanem napjainkra feledésbe merült jármódokat ábrázoltak. Pedig ezek a jármódok még a múlt század ötvenes éveiben, azaz néhány évtizede még a magyar lovaskultúra részét alkották: az ötvenes évek magyar lókiképző szakemberei (mások mellett például Keméry Pál) még világosan írtak ezekről a jármódokról, mint a lókiképzés természetes és megkerülhetetle elemeiről.

A helyes összeszedés hatására a lovak vágtája először négyüteművé, majd kétüteművé válik, miközben a vágta elveszti lebegési fázisát. A négyütemű vágta neve iskolavágta, a kétüteműé redopp és terre a terre. A redopp és a terre a terre a képzett harci lovak jármódja, nemzeti lovaskultúránk jelképe. Lovas elődeinket kivétel nélkül (!) redoppban, illetve terre a terre jármódban ábrázolták. Ez nem a művész túlzása, a valóságtól való elrugaszkodása, hanem az ábrázolt lovas szakmai (katonai) tudásának (és a művész hozzáértésének, helyes megfigyelésének) jelképe.

08094.jpg vende1_41_b_nagykep.jpg bethlen gábor 2.jpg
Thököly Imre Zrínyi Miklós Bethlen Gábor

Gondolhatnánk, hogy ezek a jármódok csak évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar lovaskultúrát, de nem! Az 1937-ban felállított Rákóczi szobor ugyan ezt a jármódot ábrázolja. Felállításakor a közkultúra (az utca embere) még értette a vágta iskolajármódjait és annak jelentőségét.

rákóczi.jpg

De a nyújtás során is megváltozik a vágta lábsorrendje.  A lebegési fázis ilyenkor megmarad, de először szintén négyüteművé, majd kétütemúvé válik a vágta. A négyütemű vágta neve verenyvágta, a kétüteműé carriere. A carriere a vágtánál gyorsabb kétütemű jármód. Ábrázolását mindannyian ismerjük: a lebegési fázisban a ló mindkét elülső lába előre, mindkét hátulsó lába hátrafelé mutat. Az ilyen ábrázolás szintén helyes, az a ló végletes képzettségét jelzi!

20040610-083303_4.jpg

A kép hun herceget ábrázol carriere jármódban. Lovas elődünk a leggyorsabb iskolajármódot odadobott száron volt képes végrehajtani! Hihetetlen hozzáértésről, sok-sok évi lókiképzésről tanuskodik. A képet mindenki figyelmébe ajánlom, aki komolyan akarja venni hagyományaink őrzését, nemzeti lovaskultúránk ápolását.

Tisztelettel:

István

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zablaeskengyel.blog.hu/api/trackback/id/tr908656512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Filep Kálmán Csaba 2016.05.05. 14:12:12

Elnézést a kontárkodásért. Nagyon hasznos lenne kideríteni mi késztette a metszeteket készítőket,hogy csak redoppban ábrázolják a fejedelmeket és királyokat.nem tételezhetjük fel mindeniknek az iskolalovas tudását. Nekem azért az a véleményem ,hogy ezek műtermi munkák és divatos másolások. Velázquez festményei, művészi iskolák hatása. A hatás és hatásvadászat még a 1900 évek elején is működik.
A képeket és metszeteket érdemes átnézni-

patkószeg 2016.05.08. 07:26:40

@Filep Kálmán Csaba: Logikus a felvetés, de nem. A négy és kétütemű vágta, azaz az iskolavágta és a redopp az 1950-es évek közepén még része volt a magyar lovaskultúrának, mint ahogyan az a kor szakírásaiból világosan kiolvasható. Az akkori lovas szakemberek nem csak a háromütemű vágtát, hanem a vágta iskolajármódjait is művelték. Az ábrázolások ezért nem külföldi alkotások másolatai, hanem a valóság megjelenítései.

Filep Kálmán Csaba 2016.05.08. 10:34:43

Én nem a redopp alkalmazását, hanem kimondottan a metszeteken való ábrázoláshoz fűztem gondolatokat.A fejedelmeinket és királyokat ebben a jármodban ültetik lóra .Van egy metszet Báthory Gábor a kísérője vagy a másik lovas már nem redoppban van ábrázolva.Örvendek a válasznak.
Bazsira meg azért kell oda figyelni, mert lovas tudását használja fel a lovas művek elemzésében. Én a lovas minden nemű emlékeinket próbálom még összeszedni.Nagyon nagy figyelemmel kísérem ezt a megújító alkotó munkát.A beszélő fényképek sokszor többet mondanak mint a leírás.
Az újítás rendkívüli. A jó lovagláshoz és idomításhoz tanításhoz mind a két egyéniség másképpen viszonyul, ez
a ló és lovas alkatából adódik, de egy előírt kereten belül maradnak.A Lovas N. megjelent 4 lovas képe az ön lovardájában, váltotta ki ezt a gondolatot.Nekem valódi lovas élmény követni ezt a páratlan szakértelemmel végzett munkát.

delejezoe 2016.05.09. 15:59:44

Szerintem két dologról történik beszélődés...
A redopp az egyik dolog.
A másik meg az, hogy az egész világon a művészet tanításában elterjedt az a nézet (ma a neten ezt eleget lehet olvasni), hogy Muybridge előtt a művészek a ló mozgásának nem teljes ismeretében a vágtát úgy ábrázolták, ahogyan Bazsi említi. Lehetne éppen régebbi vagy újabb példát is hoznom, de azt hiszem, az 1730-as, angol versenylovat ábrázoló kép festője aligha vádolható meg azzal, hogy a végletekig vitt lovasművészetet kívánta rejtett mondanivalóként érzékeltetni a nézővel: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/James_Seymour_-_One_of_Four_Portraits_of_Horses_-_a_Chestnut_Racehorse_Exercised_by_a_Trainer_in_a_Blue_Coat-_gallop..._-_Google_Art_Project.jpg

patkószeg 2016.05.10. 07:57:02

@delejezoe: Tévedsz! Nem a "végletekig vitt lovasművészetet" ábrázolták, hanem a közkultúrát. Amikor ma egy óvodás űrhajót rajzol a felhők közé, akkor nem a csúcstechnikát ábrázolja, hanem azt, amikultúraként körbeveszi.

delejezoe 2016.05.10. 15:51:18

'Nem a "végletekig vitt lovasművészetet" ábrázolták, hanem a közkultúrát.'
Hát ezt mondom én is... :)
süti beállítások módosítása