Zabla & Kengyel

Dr. Gőblyös István lovakról, lovasoknak

Az iskolaállj

2017. április 24. 07:50 - patkószeg

xIMG_4389-1-1.jpg

Az iskolaállj a klasszikus lókiképzés évezredek óta ismert és alkalmazott feladata. A feladat nemzeti lovaskultúránknak is szerves része, annak ellenére, hogy végrehajtásával magyar lovas évtizedek óta nem próbálkozott, sőt ott tartunk, hogy magát a feladatot sem ismerik még a legképzettebb lovas szakemberek sem.

Az iskolaállj általam kreált megnevezés. A hagyományos magyar szakirodalomban iskolaállás, vagy féllevade néven írják le. Az iskolaállj a magyar lovaslkultúra része, annak ábrázolásával sok helyen, például a komáromi huszáremlékművön lehet találkozni.

jkomarom.jpg

A piavei és az isonzói csatákban elesett Radetzky huszárok emlékművén első ránézésre furcsa, szinte érthetetlen mozdulattal került ábrázolásra a huszárló. Olyan, mintha megijedne valamitől, vagy ellenkezne. De nem, a ló pozíciója egyértelműen az iskolaállj feladatot ábrázolja! Az emlékmű Szentgyörgyi István alkotása, 1931-ben került felállításra. Alig nyolcvan évvel ezelőtt az ezred lovaskultúráját a magasiskola „belépő” feladatával, az iskolaálljjal fejezték ki! Megismétlem még egyszer: a feladat, az iskolaállj, a kultúrát, a szakmai hozzáértést jeleníti meg.

Az iskolaállj már az ókorban ismert feladat volt. Maga Xenophon is, az időszámításunk előtti negyedik évezredben értekezik a lovak állóhelyben történő képzéséről, a hátulsó láb ízületeinek fokozott terheléséről, hajlításáról. Ez a klasszikus lovaskultúra jelenik meg Bizánc eleste után, nápolyi közvetítéssel az európai királyi udvarokban, majd a kor egyes lovasábrázolásain is.

Az iskolaállj végrehajtása során a ló határozottan hátulsó lábaira veszi súlypontját. A feladatot legtöbbször álljból, vagy piaffe feladatból indítják. Az iskolaállj, illetve annak gyakorlása arra való, hogy a ló tökétesen megértse, hogyan kell súlypontját fokozottan hátrafelé mozdítani, annak érdekében, hogy lovasával közös testsúlya egyre nagyobb mértékben a hátulsó lábaira terhelődjön. A feladat a lovat ügyesíti, erősíti, hátulsó lábainak ízületeit hajlékonyabbá teszi.

Az iskolaálljnak a modern lókiképzésében is fontos szerepe van. Segítségével lehet kialakítani és tökéletesíteni a magasabb díjlovas kategóriákban elvárt iskolaegyensúlyt. Gyakorlásával magabiztossá lehet tenni a lovat saját és lovasa súlyának hordására, melynek eredményeként még a szerényebb alapadottságokkal rendelkező lovak mozgása is felfényesedik, könnyeddé és légiessé válik, a külső szemlélő pedig úgy érzi, hogy a ló a végletekig engedelmes, lovaglása gyerekjáték.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zablaeskengyel.blog.hu/api/trackback/id/tr2112341357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halász Péter lovas edző · https://www.facebook.com/tudatoslovas/ 2017.04.24. 08:42:04

Az iskolaállj magasiskolai feladat

Leírás:
Iskolaálljban a ló iskola egyensúlyban van, teste tömegének nagyobb részét a meghajlított hátsó lábain viseli. Elejével feligazodik, marja magasabban van, mint a farbúbja. Nyaka felmagasodik, alsó nyakéle merőleges a talajra. Tarkója a legmagasabb pont, a homlokfala a behajlított laza tarkó miatt függőleges, vagy kissé a függőleges előtt van. A ló elengedettségét, megfelelő testi erejét, együttműködőségét az jelzi, hogy képes testét ebben a pozícióban megtartani, és nem akar kitérni a feladat elől, nem tolja ki magát az összeszedettségből.

Feltétel:
Ezt a feladatot csak olyan ló tudja korrektül végrehajtani, mely teljes mértékben elengedett, szimmetrikus a teste, és megfelelő egyensúlyban van. Szükséges hogy a ló álló helyben elmozgatható legyen, a súlypontját hátra tudja vinni, a testével hátra tudjon dőlni, hajlandó legyen meghajlítani a hátsó lábait. További feltétel a száronlét, amikor is a ló a keretet rugalmasan kitölti. Kívánatos a ló teljes mértékű együttműködősége, belső elengedettsége, állandó figyelme.

Végrehajtás:
Álló helyzetben hajlítást kérünk a lótól (hajlítottan egyenes legyen a ló), majd felvételt alkalmazunk (iskola felvétel). Ekkor a ló teste hátrabillen, farbúbja lesüllyed, eleje a hátuljához képest megemelkedik. Mivel azonban a hajlítás felőli oldalon a válla lejjebb billen mint a külső oldalon, így a belső első lába számára kényelmetlen lesz a pozíció, hiszen kevesebb hely lesz mint a mozdulat előtt, így meg fogja könnyíteni a saját helyzetét, és meg fogja emelni a lábát.

Tanítása:
A ló elengedettségének fejlesztése, egyenesre állítása és egyensúlyának kialakítása nélkül a feladat nem végezhető el korrektül. A feladat előkészítése hosszú hónapok következetes, célirányos tornásztató gyakorlatai segítségével történik. Nevezett testi képességek fejlesztését a földi munkával kezdjük. Álló helyben elengedtető gyakorlatokat végzünk (hajlítás, vállat be, farat be, súlypont áthelyezések), majd fal mellett lépésben hosszhajlítások és más tornásztató feladatok következnek, végül a futószáras munkával fejlesztjük tovább lovunk képességeit. Amikor teljes mértékben tudja uralni a testét a ló, bármilyen irányú elbillenéskor meg tudja tartani magát és együttműködő, akkor a fokozatosság elvét következetesen betartva elkezdjük a feladat végrehajtását kérni tőle, a felvevő és keret igazító segítségek alkalmazásával. Miután a földről kapott segítségekre a feladatot készségesen végre tudja hajtani a lovunk, elkezdhetjük a feladat tanítását nyeregből.
lovamvan.hu/magasiskola/iskolaallj/
süti beállítások módosítása