Ha bárkinek kérdése van lovasábrázolás-ügyben (márpedig sokaknak van) forduljon dr. Veszely Beához.
A régi lovasábrázolások lábsorrendjének helyességét sokan tagadják. A modern idők lovasai, akik csupán a három alapjármódot művelik, az iskolajármódokat pedig hírből sem ismerik, hajlamosak arra, hogy a régi lovasábrázolásokon látható mozgásformákat a képzelet szüleményének, vagy a művészi szabadság termékeinek minősítsék. Veszely Bea, Szemléletváltozások a lovas portré megjelenésében a (poszt) kortárs művészetben címmel, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában napokban megvédett doktori értekezése mindezt cáfolta. A doktori értekezés az alábbi téziseket fogalmazta meg:
- Az iskolajármódok ősidők óta a művelt lovas jelképei.
- A ló mozgásának fotókkal, illetve mozgóképpel történő vizsgálata semmifajta újdonságot nem hozott a szakemberek számára az egyes jármódok lábsorrendjét illetően.
- A XXI. század művészete sem nélkülözi a lovasábrázolást.
- A kentaur szimbóluma azt átlényegülést fejezi ki, amikor ló és lovas harmóniája valami különleges egységgé formálja párosukat és szakralitás szinte kézzel fogható.
Veszely Bea doktori értekezése és mestermunkája summa cum laude minősítést kapott.